schooljaar 2019 – 2020
groep 4a
leerkrachten meester Edwin en juf Naomi
meester Edwin (ma, di, do en vr) – edwin.vanderwateren@pcpobr.nl
juf Naomi (wo) – naomi.ladenius@pcpobr.nl
![]() |
|
meester Edwin juf Naomi |
groep 4b
leerkrachten juf Margreeth en juf Karin
juf Margreeth (ma en di) – margreeth.barendregt@pcpobr.nl
juf Karin (wo-do-vr) – karin.hermes@pcpobr.nl
|
|
juf Margreeth | juf Karin |
Onze klassenouders
de moeder van Suze:
a.verschoor55@upcmail.nl
de moeder van Naomi:
annemootje@icloud.com
Onze gymtijden
groep 4a
woensdag : 10.00 – 10:45
donderdag : 13:00 – 13:45
groep 4b
woensdag : 09.15 – 10:00
donderdag : 13:00 – 13:45
Kleding: graag stevige passende schoenen en een korte broek en T-shirt.
De algemene werkwijze
Vakken
Rekenen op Snappet
Structuur: 100 kralenstang, rekenrek 20, getallenlijn
Getallen:
t/m 10 Herhalen groep 3 stof in het eerste halfjaar. Sommen onder de 10 moeten
al geautomatiseerd zijn!
t/m 20 Ook is het belangrijk om sommen door de 10 heen te oefenen. Bv. 5+ 9 en 14 -8. Ze moeten uiteindelijk de antwoorden binnen een paar tellen kunnen zeggen.
t/m 100 De rest van het jaar.
Tafels:
Klok kijken en geldsommen:
-We leren dit jaar analoog klokkijken.
-We behandelen hele- en halve uren en kwartieren.
-We krijgen sommen met geld.
In de methode komt dit niet zoveel voor dus moeten we dit thuis ook goed oefenen. Op onze yurlsite staan hier goede oefeningen voor.
– Taal
– wanneer schrijf je een hoofdletter
– het invullen in zinnen van voorzetsels
– welk lidwoord hoort er voor
– zet de woorden op alfabetische volgorde
– hoe is een zin opgebouwd (zinstukken)
– groot en klein (schoen-schoentje)
– wanneer gebruik je toen en nu/gisteren en vandaag
– het maken van vraagzinnen
– voorbereiding op zinsontleden
het doe –woord en wie/wat woord
– het maken van een verhaal (opstel)
– Spelling
Ook graag eerdere woordpakketten blijven oefenen!
– Woordenschat
Onze taalmethode heeft naast een spellingmethode ook een woordenschatmethode.
Deze methode behandelt dezelfde thema’s als bij taal, zodat de woordenschat van de leerling hierbij extra de aandacht krijgt.
Na iedere twee hoofdstukken volgt er een toets, zodat we kunnen kijken welke woorden er nog moeilijk zijn voor de leerlingen.
De woorden kunt u downloaden via de volgende link: Woordenschat groep 4
Stoplicht
Rood: Je werkt zelfstandig aan de taak en je mag niemand storen.
Oranje: Je werkt zelfstandig aan de taak en je mag niemand storen,
wel mag je door de klas lopen om materialen te pakken/terug te leggen.
Je kijkt op het leerkrachtenbordje of de leerkracht beschikbaar is.
Groen: Je mag overleggen en vragen aan elkaar stellen.
Je kijkt op het leerkrachtenbordje of de leerkracht beschikbaar is.
Huiswerk
– De tafels
De tafel die de kinderen meegekregen hebben, kunt u met uw kind oefenen d.m.v. opzeggen op volgorde/door elkaar. U kunt er sommen van maken of laten oefenen op de computer.
– Het woordpakket
Het woordpakket wat aan de beurt is kunt u oefenen door de woorden te laten overschrijven.
U kunt de woorden ook aanbieden in een zin en dan het woord op laten schrijven. (een soort dictee). Of de kinderen typen het woord over op de computer.
– Technisch lezen
U kunt het lezen ook stimuleren door boeken uit de bibliotheek te halen. Een aantal keer per week lezen met uw kind blijft belangrijk.
– Een boekbeurt
Na de voorjaarsvakantie krijgen de kinderen een boekbeurt.
Ze mogen dan over een boek vertellen dat ze gelezen hebben. Ze lezen er ook een stukje uit voor.
Belangrijke data
informatie avond | 11 sept. 2019 |
schoolreis | 1 okt. 2019 |
voortgangsgesprekken | in de week van 7 oktober |
sintfeest | 5 dec. 2019 |
kerstfeest | 19 dec. 2019 |
leerlingvrije dag 1 | |
rapportgesprekken | in de week van 4 maart |
koningsspelen/juf en meesterdag | 12 april 2019 |
paasviering | 18 april 2019 |
schoolfotograaf | 6 en 7 mei 2019 |
sportdag | 14 juni 2019 |
leerlingvrije dag 2 | 5 juli 2019 |
leerlingvrije dag 3 | 8 juli 2019 |
eindgesprekken/10 min gesprekken | in de week van 8 juli |
|
Tips voor thuis
De foto’s vindt u op het besloten groepsgedeelte via Maxclass.